Je wilt een blog beginnen vanwege commerciële redenen. Goed idee! Een blog kan heel veel waarde toevoegen aan bijvoorbeeld jouw website of webshop. Hieronder lichten we een aantal aspecten uit waar je op moet letten bij het opzetten van zo’n blog.

Kies een gebruiksvriendelijk CMS

Een goed content management systeem (CMS) is zeer belangrijk voor het bijhouden van een blog. Je wilt als ondernemer immers het liefst zelf eenvoudig content toevoegen aan de website. Wij adviseren onze klanten altijd om hun website te managen in WordPress. Dit systeem heeft een aantal grote voordelen:

  1. Zeer gebruiksvriendelijk
  2. Te gebruiken als blog, maar ook commercieel (en gecombineerd)
  3. Veel thema’s
  4. Gratis te gebruiken
  5. Veel beschikbare plug-ins
  6. Robuust en veilig
  7. Beschikbaar in het Nederlands
  8. Eenvoudig updaten

En zo heeft WordPress nog veel meer voordelen. Toch heeft het (gratis) gebruik van WordPress ook nadelen. Zo kun je bij een gratis gekozen thema nooit helemaal de huisstijl van jouw bedrijf integreren. Daarom maken we vaak websites, webshops en webapplicaties op maat, die daarna beheerd worden in WordPress. Zo hebben onze klanten de voordelen van een op maat gemaakte website én een gebruiksvriendelijk CMS.

Baseer content op zoekwoorden

Wanneer je een blog gebruikt voor commerciële doelen, is het van belang om artikelen te schrijven op basis van zoekwoorden. Er zijn hierin twee richtingen waarin je het platform kunt ontwikkelen:

  1. Van commercie naar blog (je hebt een website en wilt met een blog meer bezoekers trekken)
  2. Van blog naar commercie (je krijgt veel bezoekers op je blog en wilt daar geld mee verdienen)

Beide richtingen komen veel voor. Met name bij de eerste variant is het van belang je blogs te baseren op zoekwoorden die jouw potentiële klanten intypen in zoekmachines als Google. Een geschikte tool hiervoor is de Google Zoekwoordplanner. Vraag jezelf af welke zoektermen potentiële klanten gebruiken. Vraag ook aan vrienden en bekenden welke termen zij zouden gebruiken. De zoekwoordplanner geeft vervolgens suggesties over welke termen voor jou interessant kunnen zijn.

Maak goede SEO teksten

Nu je de goede zoektermen te pakken hebt, is het van belang om goede SEO-teksten (SEO = zoekmachineoptimalisatie) te schrijven. Ook hiervoor zijn handige tools beschikbaar. Voor WordPress is Yoast een populaire plug-in. Deze tool geeft precies aan wat je moet doen om een optimale SEO-tekst te schrijven, zoals:

  • De meta-omschrijving specificeren
  • Het zoekwoord gebruiken in de titel
  • Het zoekwoord in een tussenkopje (H2) zetten
  • Nuttige afbeeldingen toevoegen – en vervolgens;
  • Het zoekwoord als alt-tekst aan afbeeldingen toevoegen
  • Het zoekwoord in de eerste alinea zetten
  • Minimaal 300 woorden schrijven
Een goed SEO blog beginnen met de Yoast plugin voor WordPress

En nog een aantal andere tips. Toch is Yoast niet te ultieme zoekmachineoptimalisatie applicatie. Het geeft slechts een indicatie van wat je moet doen. Wanneer je echt goed wilt worden in SEO-teksten schrijven is het van belang om jezelf er verder in te verdiepen. Lees bijvoorbeeld eens op de website SEOGuru.

Bovenstaande drie zaken zijn de belangrijke basis van het gebruiken/opstarten van een commerciële blog. Verder zijn er nog een aantal korte tips die we je zeker mee willen geven aan mensen die een blog beginnen:

  • Zorg voor een visueel aantrekkelijke website
  • Betrek blogs op je producten/diensten
  • Houd het leesbaar
  • Blog consequent (bijvoorbeeld periodiek), maar;
  • Verkies kwaliteit boven kwantiteit
  • En bovenal:

Heb geduld!

Bezoekers zijn er niet van de ene op de andere dag. Het is werkt niet zo: vandaag een blog beginnen, morgen honderden extra klanten. Het commercieel gebruiken van een blog is een zaak van de lange adem. Het kost meer tijd dan bijvoorbeeld adverteren via Google AdWords, maar de resultaten zijn ook veel duurzamer. Je blijft immers lange tijd goed vindbaar en dat zorgt op termijn voor een continue stroom aan bezoekers.

Blog beginnen?

Wil je het serieus aanpakken en starten met een blog op je bedrijfswebsite? Of wil je jouw succesvolle blog omzetten in commercie? Neem dan eens vrijblijvend contact op via info@artventus.nl of (076) 562 08 93.