Veel mensen die een webshop starten lopen er tegenaan. Een mooie webshop is gelanceerd en alles werkt goed. Toch krijg je niet of nauwelijks bestellingen binnen. En dat is zuur. Je hebt immers een hoop tijd en geld geïnvesteerd. Hier zijn grofweg drie redenen (en oplossingen) voor.

Je webshop is niet vindbaar

Vindbaar zijn is de basis voor een succesvolle webshop. Zeker in het begin is het zaak hier flink in te investeren. Het is zaak om bekendheid op te bouwen en daarvoor moet je in eerste instantie online vindbaar worden. Optimaliseer je website voor zoekmachines en start met het gebruik van een blog voor commerciële doelen. Daarnaast kun je denken aan het gebruik van social media en eventueel offline en online adverteren. Op deze manier genereer je traffic op de website en ga je als het goed is wél omzet binnen halen. Komt er dan toch nog weinig omzet uit je webshop, dan zijn er on-site aspecten die verbeterd moeten worden.

Verborgen kosten

Er zijn veel on-site factoren die meespelen bij de keuze van een klant om wel of niet iets te bestellen. Een veel gemaakte fout is het niet helder communiceren over aanvullende kosten. Om vertrouwen en mis-communicatie bij de bezoeker te voorkomen is het van belang dat bijvoorbeeld verzendkosten en andere bijkomende kosten zo snel mogelijk worden gecommuniceerd. Zo is het verstandig om deze kosten direct op de homepage te communiceren.

De grote webwinkels als Coolblue en Bol.com zijn heel transparant in hun verzendbeleid. Zo zie je bijvoorbeeld op bijna iedere pagina de voorwaarden prominent in beeld. Als je ervoor kiest om dit niet te doen, zet deze gegevens dan op zijn minst bij het productoverzicht of de productdetails.

Wil je meer tips over het optimaliseren van je webshop? Lees dan hier 7 tips om je webshop te optimaliseren.

Kijken, kijken niet kopen

Er zijn veel mensen die enkel rondkijken in je webshop, maar uiteindelijk niets kopen. Niks aan te doen, denken veel mensen. Toch zijn er een aantal manieren om ervoor te zorgen dat ook zij toekomstige klanten worden:

  • Personaliseer de ervaring op je website met slimme product aanbevelingen, gebaseerd op het bezoekersgedrag; waar hebben bezoekers naar gekeken, wat hebben andere klanten gekocht etc. Maak het gemakkelijk voor mensen om nieuwe producten te ontdekken
  • Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is. Het moet een feestje zijn om door de website te scrollen.
  • Zorg voor een sterke contentstrategie door bijvoorbeeld interessante en informatieve blog berichten te schrijven
  • Zorg voor goed beeldmateriaal van je producten. Klanten willen zo precies mogelijk zien wat ze gaan kopen.

Een moderne website moet aan bovenstaande voldoen. Je zult zien dat meer bezoekers daadwerkelijk klant zullen worden!

_artventus_blog_commerce

Onderscheiden van de concurrent

Ken je concurrent. Het is essentieel. De klant weet je concurrenten feilloos te vinden, dus je moet je onderscheiden. Online winkels vechten elkaar vaak de markt uit door heel goedkoop te worden en dus kleine marges te pakken. Een manier om dit te voorkomen is om de voordelen te vergroten om bij jou te shoppen. Dit doe je bijvoorbeeld met realistische verzendkosten (of zelfs gratis). Service is key. Je kunt er ook voor kiezen om verschillende testimonials weer te geven. Op deze manier wek je vertrouwen bij de klant. En zullen ze eerder voor kiezen dan de (goedkopere) concurrentie.

Wil je een webshop die deskundig wordt gebouwd en waarin met alle bovenstaande facetten rekening wordt gehouden? Neem dan contact met ons op!