Een website slider, ook wel carousel genoemd, komt regelmatig voor op websites. In de meeste gevallen bevat een slider drie roulerende afbeeldingen met hierop een CTA (call-to-action) button en een activerende tekst naar bijvoorbeeld de contactpagina. Het ziet er misschien leuk uit, maar het is een echte conversiekiller.

Het irriteert bezoekers en door de vele opties zorgt het vooral voor verwarring. Want wat verlang je van de bezoeker? Moet de bezoeker contact opnemen of moet hij toch doorklikken naar een bepaalde aanbieding?

Sliders werken niet. Zoals de wereld van webdesign verandert, verandert ook onze blik op sliders. Voorheen was het nog indrukwekkend om een slider op de homepage te hebben, tegenwoordig zorgt het enkel nog voor ruis in zowel gebruiksvriendelijkheid als vindbaarheid.

Onderzoek

Uit recent onderzoek is gebleken dat slecht 1% van de bezoekers een wisselwerking heeft met een carousel. Van deze 1% klikt er 89% op de eerste slide! Waardoor de andere slides totaal nutteloos zijn.

De beweging (banner blindness) is hier een grote oorzaak van. Je zou denken dat beweging aandacht trekt, maar het tegendeel is waar. We worden dagelijks blootgesteld aan bewegende banners of grote afbeeldingen die niets relevants te melden hebben. Hierdoor zijn we zo geconditioneerd dat we ze negeren.

Alternatief voor de website slider

Je beseft dat een website slider misschien toch niet de beste optie is voor op je homepage. Maar wat zijn mijn alternatieven? Hoe zorg ik ervoor dat mijn informatie blijft hangen bij de bezoeker? Uitgangspunt is altijd als volgt: focus op je belangrijkste boodschap. Al het overbodige laat je weg. Hieronder geven we een aantal (veel betere) alternatieven voor een carousel.

1. Versimpel je homepage

Het is makkelijk om een verwarrende homepage te maken, maar het is moeilijk om een simpele en duidelijke homepage te maken. Het is de belangrijkste pagina van je website. Zorg er dan ook voor dat je homepage geen ongestructureerde rommel is. Houd altijd in gedachten wat je belangrijkste boodschap is en waar je de focus op wilt leggen. Het is misschien lastig om objectief te zijn en om prioriteiten te stellen in wat belangrijk is. Je denkt over je eigen bedrijf vaak dat alles essentieel is. Toch is het belangrijk om enkel de focus op essentiële aspecten te leggen, zoals specifieke producten of informatie.

2. Geolocatie en A/B testing

Stop met het communiceren van al je deals, promoties of informatie. Laat de bezoeker het werk doen. Door bijvoorbeeld een geolocatie aan je website te koppelen, kun je gericht afbeeldingen of informatie delen, afhangend van de locatie van de bezoeker.

Een andere optie is A/B testing. Met A/B testing (of multivariate testing) kun je onderzoeken wat de meeste efficiënte oplossing is uit twee mogelijkheden. Op deze manier kun je slecht presterende pagina’s wegfilteren.

3. Zorg voor sterke interactie

De term interactie wordt in onze branche vaak gebruikt, maar wat betekent het nu eigenlijk? Sterke interactie grijpt de bezoeker bij de hand en leidt hem door een door jou opgesteld proces. Een website slider staat gelijk aan niet-gebruiksvriendelijk. Met in het bijzonder een automatische slider. Zodra een bezoeker de moeite neemt om de content in een slide te lezen, beweegt de slider automatisch door naar de volgende slide. Hierdoor verliest de bezoeker controle en er ontstaat irritatie.

4. Scrollen

Scrollen is een geweldige optie. Iedereen weet hoe hij moet scrollen en ieder mobiel apparaat kan er mee omgaan. Nodig dan ook de bezoeker uit om naar beneden te scrollen. Maak duidelijk kenbaar dat er meer “below the fold” is. Dit is een term die vaak wordt gebruikt in webdesign. Hiermee bedoelen we alles wat je op je scherm ziet zonder te scrollen. Zorg ervoor dat je bezoeker gemakkelijk naar beneden scrolt. Je wilt toch dat je bezoeker de gehele website bekijkt?

Hopelijk helpen deze suggesties bij het begrijpen dat er alternatieve en efficiëntere oplossingen zijn voor een carousel. Maar wees creatief, er zijn tal van andere inspirerende manieren om je informatie op een effectieve manier over te brengen. Blijf vooral niet hangen in “wij doen het altijd op deze manier” of “dat is de manier waarop wij het doen”. Het is goed om anders te zijn en je te onderscheiden.

Ik wil nog steeds een website slider!

Speciaal voor de niet-overtuigde lezer;

  • Vermijd het prominent in beeld zetten van een website slider. Als je toch gebruik wilt maken van een slider probeer dan alleen de afbeeldingen te laten roteren en zorg ervoor dat de tekst en CTA buttons consistent op dezelfde plek worden weergegeven.

  • Houd de afbeeldingen simpel en vermijd het gebruik van veel tekst.

  • Gebruik subtiele transities en zorg ervoor dat je afbeelding snel laadt!

  • Zorg ervoor dat je niet teveel slides gebruikt.

  • En tot slot het belangrijkste: zorg voor een heldere navigatie in de carousel. Gebruik duidelijke pijlen aan de zijkant en wanneer noodzakelijk gebruik “bullets” om een indicatie te geven waar de bezoeker zich bevindt.

Conclusie

Een korte samenvatting: neem afscheid van je website slider! Het irriteert je bezoeker, het is niet effectief en het wordt genegeerd. Begin met het nadenken over stappen die je bezoeker wel activeren! En mocht je toch gebruik willen maken van een carousel, zorg er dan voor dat je een goede reden hebt.

Twijfel jij ook over de effectiviteit van een carousel? We adviseren je graag, neem contact met ons op!