Je webshop staat live en de eerste bestellingen komen binnen. Vervolgens is het doel natuurlijk om de omzet te verhogen. Daarvoor moet je de webshop optimaliseren. Voordat je begint aan dure marketingcampagnes, is het verstandig om kritisch naar een aantal zaken te kijken. Met name op het gebied van je inbound marketing. Hieronder beschrijven we zeven zaken waar een goede webshop aan voldoet.

1. Duidelijke verzendinformatie

Het nadeel van een webshop is dat je klant het product niet direct in huis heeft. Daarom is het van belang dat je zorgt voor een snelle levering. Het helder communiceren van de verzendinformatie is dan ook cruciaal voor het wekken van vertrouwen. Er kan verwarring ontstaan wanneer een klant door de veelgestelde vragen of algemene voorwaarden moet spitten om daar vervolgens informatie te vinden over verzendingen. Zorg dan ook dat de verzendinformatie prominent op je webshop te vinden is.

2. Goede productomschrijving

Bij het maken van een beslissing om een product aan te schaffen gaat een klant naast de productfoto’s uit van de productomschrijving. Veel webwinkels hebben een te korte of een te algemene productomschrijving. Dit is een gemiste kans om je klanten te overtuigen.

Bij succesvolle webwinkels zorgen sterke productomschrijving voor een verhoging in de conversie. De productomschrijving is een ideale plek om bijvoorbeeld belangrijke keywords te plaatsen. Deze helpen vervolgens om beter vindbaar te worden in Google (SEO). Daarnaast is het ook de perfecte plek om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

3. Bestelknop prominent in beeld

Maar een webshop optimaliseren heeft ook andere, visuele aspecten. Wanneer een klant op een productpagina uitkomt kun je er niet van uitgaan dat iedereen meteen begrijpt dat zij zich in een webshop bevinden. Het is mogelijk dat ze per toeval op je webshop komen of dat ze via een externe link op deze pagina terecht zijn gekomen. In alle gevallen moet het duidelijk zijn dat het product te koop is. Dat begint met het prominent in beeld plaatsen van een bestelknop. Het liefst zo dicht mogelijk bij het product.

Webshop bestelknop

Dit geldt vooral voor producten waarbij veel informatie staat zoals kleur, maat, accessoires etc. Het hebben van al deze informatie in accordions zorgt er alleen maar voor dat de bestelknop verder naar beneden wordt gedrukt.

4. Visuele feedback bij het toevoegen van een product aan het winkelmandje

Wanneer een klant klikt op “toevoegen aan winkelmandje” heeft de klant ervoor gekozen om een stap verder te gaan in het bestelproces. We willen natuurlijk dat dit zoveel mogelijk gebeurt. En daarom moet er een visuele beloning plaats vinden.

De beste manier hiervoor is om een de klant feedback te geven wanneer hij op plaatsen heeft geklikt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een subtiele animatie van het winkelmandje in je navigatie. Of wat prominenter: een pop-up met daarin het bericht dat het product succesvol in het winkelmandje is geplaatst. Dit is tevens de perfecte plek om cross-sells aan te prijzen. Maak in ieder geval duidelijk dat er een item in het winkelmandje is toegevoegd.

Naast de visuele feedback geeft het de bezoeker ook het gevoel dat de website naar behoren werkt.

5. Gebruik “product in use”-beeldmateriaal

Tijdens het scrollen door je producten vraagt een bezoeker zich verschillende dingen af:

  • Hoe ziet het er in real-life uit?
  • 

Hoe ziet het eruit als iemand het vast heeft?
  • 

Hoe ziet het eruit vanaf een andere hoek?

Door het tonen van het product in gebruik haal je een hoop angst bij de klant weg en win je juist vertrouwen. De klant kan immers beter visualiseren hoe het product in real-life is. Het is daarom belangrijk dat je de grens tussen online en offline zo klein mogelijk maakt!

6. Gebruik een “call-to-action” in de homepage header

Homepage carousels zijn populair, maar als we het vorige blogbericht hebben gelezen hebben we geleerd dat het een echte showstopper kan zijn.

Homepage Zwin

In de meeste gevallen is de homepage de eerste pagina die een bezoeker ziet. Als een zinloze carousel het eerste is wat een klant ziet, heb je waardevolle aandacht verloren. Het probleem is vaak dat het slechts een aantal bij elkaar geraapte foto’s zijn. Vermijd dan ook een website slider en zorg ervoor dat je duidelijk call-to-action buttons gebruikt in de header. Dit is de perfecte plek om je laatste aanbieding of nieuwe product aan te prijzen.

7. Overdrijf niet met social media icoontjes

Je wilt een webshop optimaliseren, maar kijk uit voor een overkill in bepaalde zaken. Soms lijkt het wel alsof webwinkel eigenaren social media icoontjes plaatsen omdat iemand heeft gezegd dat het goed is. Ze gaan het overdrijven, zonder echt na te denken over de impact.

Denk goed na over het plaatsen van Facebook, Twitter, Pinterest en Google Plus iconen voordat je ze op je website plaatst. Heb je ze echt nodig? In sommige gevallen kan het wel helpen aan de conversie op je website.

In veel gevallen gebruiken webwinkels social media iconen op hun product pagina’s. Het idee hierbij is dat ze verwachten dat klanten zo enthousiast worden over hun product dat ze via de iconen hun producten delen op social media.

De realiteit is helaas anders. Vergeet nooit dat het belangrijkste van de productpagina is dat mensen een product kopen. En niet dat een product wordt gepint in Pinterest. Kortom: zorg voor minder afleiding en geef de klant een knop om op te drukken, de bestelknop!

Webshop optimaliseren?

Webshop verbeteren? Neem direct contact met ons op!