Een website bouwen is een proces waar veel bij komt kijken. Nadat je hebt vastgesteld dat een (nieuwe) website nodig is voor je bedrijfsactiviteiten zijn een aantal stappen nodig. Die beschrijven we in dit artikel.

Een typisch proces van een website laten maken ziet er als volgt uit:

  • Het vinden van een webdesign bureau
  • Wensen bespreken -> uitvoering door bureau
  • Website wordt opgeleverd, CMS wordt globaal uitgelegd
  • De relatie stopt hier en je wordt achtergelaten met een nieuw en uitdagend systeem
  • In het begin gebruik je het CMS veel, maar na een tijdje kom je er achter dat het systeem toch niet alles kan wat je wil. Hierdoor update je de website steeds minder, met alle gevolgen van dien
  • Uiteindelijk word de website een momentopname van hoe je bedrijf was op het moment dat je stopte met het update van je website

Dit komt ontzettend veel voor. We krijgen regelmatig ondernemers langs met slechte ervaringen bij webdesign bureau’s. Aan ons dan de taak dit recht te zetten en hen écht op weg te helpen in de online wereld.

Bouw aan een langdurige relatie

Het is dan ook van belang dat je goed nadenkt voor je met een bepaald bureau in zee gaat. Werk met een bureau dat oprecht geïnteresseerd is in je business. En bouw aan een langdurige relatie. Dit helpt je bij de groei van het bedrijf. Voorkom dat je jezelf afvraagt ‘waarom trekt mijn website geen klanten aan?’.

Belangrijke aspecten bij website bouwen

Bij het bouwen van een website gaan we altijd uit van twee zaken:

  • Wat wil je communiceren?
  • Wat wil je potentiële klant of bezoeker lezen?

Hier zoeken we de juiste balans in. De basis van de website bestaat uit informatie die gedeeld moet worden, die bezoekers verder helpt. Deze wordt zo ingedeeld dat de website optimaal vindbaar is in zoekmachines als Google. Daarnaast richten we landingspagina’s in, waarmee we vindbaar worden op specifieke zoektermen.

Het juiste gebruik van een (commerciële) blog helpt hierbij. Het schrijven van blogberichten is een sterk middel om je klant te voorzien van relevante informatie die hen helpt bij het oplossen van problemen. Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat websites met een blog:

  • 55% meer bezoekers trekken
  • 97% meer inbound links genereren
  • 434% meer geïndexeerde pagina’s bevatten
template_infographic

Het hebben van meer bezoekers betekent natuurlijk meer potentiële klanten. Zorgen voor relevante en geloofwaardige links is een uitstekende manier om bekendheid te genereren. Een blog is bij uitstek een tool om de SEO (zoekmachineoptimalisatie) van je website te verbeteren.

Responsive = noodzaak

Meer en meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon of tablet om te browsen. Als je website niet goed functioneert op mobiele apparaten, verlies je veel potentiële klanten. Zorg dan ook dat je platform responsive is. Dan past het zich automatisch aan op het apparaat waarop het wordt bezocht.

Bestaat er een Quick Fix?

Als je website niet dezelfde uitstraling vertegenwoordigt als je bedrijf en/of niet de gewenste leads oplevert, dan is het heel verstandig om te gaan investeren in een nieuwe website. Je website is immers hét online visitekaartje. Voordat je besluit om aan de slag te gaan met het redesignen van je website zijn er een aantal stappen die je nu al kunt volgen:

  • Zorg ervoor dat je copyright jaar altijd up-to-date is. Zodra er bij copyright bijvoorbeeld 2011 staat, denken mensen dat je website niet langer actief is
  • Meten is weten, ook online. Installeer dan ook Google Analytics. De statistieken laten zien of je verbeteringen effect sorteren
  • Kijk uit met social media links op je homepage. Zodra er Social Media links op je homepage staan dan zullen er mensen zijn die erop klikken en vervolgens je website verlaten. Het doel van Social Media Marketing is om mensen naar je website toe te brengen en niet dat ze vertrekken. Als er Social Media links op je homepage staan zorg dan dat ze subtiel zijn en plaats ze absoluut niet in de navigatie
  • Maak je niet druk over gedateerde browsers. Het internet evolueert snel en jezelf druk maken of je website goed werkt in een prehistorische browser als Internet Explorer 7 is zonde van je tijd en energie

Website bouwen? Neem contact met ons op!

Ben je toe aan een nieuwe website en wil je nu echt gaan voor kwaliteit? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op via info@artventus.nl of (076) 562 08 93!